KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

Winnaars KNAW Onderwijsprijs 2020

De eerste prijzen gingen in de verschillende profielen naar:

  • Profiel Cultuur & Maatschappij: Verlof bij tbs
  • Profiel Economie & Maatschappij: Executieve functies
  • Profiel Natuur & Gezondheid: Oorzaken en preventie van polsblessures bij turnen heren
  • Profiel Natuur & Techniek: Artificial Intelligence

Lees meer in het persbericht op 9 juni

Voor de editie van 2020 ontving de KNAW 314 profielwerkstukken van 160 verschillende scholen.
Op deze pagina vind je alle winnaars en hun werkstukken.

Lees ook het persbericht op 27 mei

Kijk hier voor de profielwerkstukken die door de voorselectie heen kwamen


 

Natuur en Techniek

Een intelligente ECG-analyse

Auteurs: Liron Brundel en Roy Korthout
Docent: Hans Geurts (Wiskunde)
School: SG Marianum, Groenlo
Liron Brundel en Roy Korthout stellen zichzelf het volgende doel: het automatiseren van de classificatie van ECG’s in de categorieën normaal ritme, boezemfibrilleren, een willekeurig ander ritme en ruis.
Bekijk het werkstuk

Artificial Intelligence

Auteurs: Fyor Klein Gunnewiek en Winstijn Smit
Docent: Dunja Sampimon (Wiskunde)
School: Alkwin Kollege, Uithoorn
Fyor en Winstijn  vragen zich af hoe moeilijk het is het om een autonoom voertuig met kunstmatige intelligentie te maken.
Bekijk het werkstuk

Een studie over cubesat voortstuwingssystemen

Auteur: Juno Schuwer
Docent: Kristel Verhofstadt (Natuurkunde)
School: Eckartcollege, Eindhoven
Juno Schuwer vraagt zich af hoe cube satellieten op een brandstofefficiënte en goedkope manier voortgestuwd kunnen worden. ‘
Bekijk het werkstuk

Natuur en Gezondheid

Horen zonder oren

Auteurs: Sophie Aulbers en Aimée Mulderije
Docent: Arthur Messelaar (natuurkunde)
School: Van Maerlantlyceum, Eindhoven
Sophie Aulbers en Aimée Mulderije genieten beide enorm van muziek. Hoe moet het voor dove mensen zijn om geen muziek te kunnen luisteren?
Bekijk het werkstuk

Oorzaken en Preventie van polsblessures bij turnen heren

Auteur: Coen Linn
Docent: Jacco Dankers (natuurkunde)
School: Centre for Sports & Education (CSE), Zwolle
Coen Linn die op topniveau turnt, vraagt zich vaak af ‘hoe wij als turners in staat zijn de complexe bewegingen uit te voeren’.
Bekijk het werkstuk

Van instinct-machine naar emotioneel wezen

Auteur: Giulia Pipolo
Docent: Ruthy Fraterman (biologie)
School: Vossius Gymnasium, Amsterdam
Giula stelt dat dieren een vorm van emoties ervaren. Maar hoever gaan deze emoties en in hoeverre zijn ze te vergelijken zijn met menselijke emoties?
Bekijk het werkstuk

Economie en Maatschappij

Noordoostpolder

Auteurs: Kirsten van Dalen, Julia Meijer en Nicole Overeem
Docent: Imke Poutsma (geschiedenis)
School: Emelwerda College, Emmeloord
Over het algemeen ontstaat een samenleving in honderden, soms duizenden jaren. De Noordoostpolder is hier een extreme uitzondering op. Kirsten, Julie en Nicole onderzochten of de bijzondere manier van het opbouwen van een samenleving invloed heeft gehad op het gebied zoals we het nu kennen.
Bekijk het werkstuk en de documentaire

Executieve functies

Auteur: Lise Klapwijk

Docent: Matthijs Lems (Maatschappijwetenschappen)
School: GSR Rotterdam, Rotterdam
Lise Klapwijk duikt in de materie en onderzoekt hoe executieve functies bij kinderen in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar aan de hand van een zelfontworpen spel kunnen worden gestimuleerd.
Bekijk het werkstuk

Insights from the Yugoslavia and Rwanda Tribunals for later and future tribunals for trialling international core crimes

Auteur: Camille Lennaerts
Docent: Gijs Rommelse (geschiedenis)
School: Haarlemmermeerlyceum (BdC), Hoofddorp
Uit Camille's onderzoek blijkt dat de Rwanda en Joegoslavië tribunalen revolutionair zijn geweest voor de aanpak van de vervolging van ernstige misdrijven als gevolg van internationale conflicten
Bekijk het werkstuk

Cultuur en Maatschappij

Shakespeare's 'Romeo and Juliet': An Explanation of the Differences between Quartos One and Two

Auteur: Marijn Boomars
Docent: Kristy Mannell (Engels)
School: Barlaeus Gymnasium, Amsterdam
Marijn Boomars onderzoekt in haar werkstuk de verschillen tussen de eerste twee versies van het wereldberoemde Shakespeare’s Romeo en Julia.
Bekijk het werkstuk en de appendix

Verlof bij TBS

Auteurs: Maura te Grotenhuis en Joyce Wiersma
Docent: Pieter van Vliet (maatschappijwetenschappen)
School: 't Hooghe Landt, Amersfoort
Joyce Wiersma en Maura te Grotenhuis hebben de vragen omtrent TBS uitgezocht en beantwoord, om uiteindelijk tot een concreet advies aan de Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, te komen.
Bekijk het werkstuk

Habemus papam in de rechtbank!

Auteurs: Catíe Joosten en Elian Lavrijnsen
Docent: Niels Hoendervanger (maatschappijwetenschappen)
School: Stedelijk Gymnasium Nijmegen, Nijmegen
Catíe en Elian onderzochten in dit werkstuk of de toenmalige paus Benedictus XVI juridisch verantwoordelijk gehouden zou kunnen worden voor het sexueel misbruik in Katholieke instellingen en op welke manier dat het meest effectief zou kunnen. 
Bekijk het werkstuk

--

--

Kruimelpad:
  1. Home
  2. Winnaars


Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken